Vi trenger litt "tough love"

Mange har nok fått med seg intervjuer eller foredrag med Ingvard Wilhelmsen. Han har blant annet sagt noe sånt som at "Jogging kan muligens gi deg et lengre liv, men den ekstra tiden går til jogging, så da bør du virkelig like jogging." og "Jeg kan bli skutt med helt normalt kolesterol og du kan bli påkjørt selv om du er full av antioksidanter." Ingvard Wilhelmsen er kjent som psykiater og spesialist på hypokondri/helseangst og driver hypokonderklinikken i Bergen. Han har også forfattet

"SJEF I EGET LIV",
"DET ER IKKE MER SYND PÅ DEG ENN ANDRE"
og
"KONGEN ANBEFALER"

(Det finnes en samlebok med alle disse 3 i én kalt "Selvhjelpstrilogien", så hvis du skal kjøpe disse vil det være mest prisgunstig å kjøpe trilogien i pocketutgave.)

Wilhelmsen er rasjonell, usentimental og kunnskapsrik. Her møter vi ulike pasienter han har behandlet og får lese deres historier. Han trekker også frem Kong Harald som et forbilde når det gjelder holdningen han har til livet og verden. Én ting som skiller Wilhelmsen fra mange andre behandlere er at han er noe mindre fokusert på pasientens fortid. Pasientene selv overraskes av dette, vant som de er til å grave rundt i vonde barndomstraumer og lignende grums. Han gir klar beskjed om at det var da, ikke nå. Det er viktig å få folk ut av offerrollen. Enkelte tar til og med på seg en offeridentitet. Det kommer man ikke langt med. Han rokker ved dette og er forfriskende ærlig og rett frem, alt med et lekent glimt i øyet.
Han utfordrer pasientene og kan nok virke hard, men det er nøyaktig dette vi trenger å høre og det ligger mye kjærlighet og humor bak. Flott bok som anbefales til alle som sliter med angst, panikk, fobier, tvangshandlinger, spiseforstyrrelser og lignende problematikk.

#helse #helseangst #angst #fobi #panikk #bok #selvhjelp #psykologi #hypokondri #bokanmeldelse #terapi #humor

 

Gi hjernen beskjed om at du er trygg

Etter å ha opplevd mye kjipt så har jeg, uten å være klar over det selv, gått rundt som en anstrengt stressklump cirka halve livet. Jeg har spent kroppen og vært i beredskap. Lenge. Da jeg begynte å få panikkanfall og lærte mer og mer om angstlidelser har jeg oppdaget at jeg både puster feil og at jeg har stengt helt av for den dype, beroligende pusten. Altså rent fysisk. Og aha-opplevelsen jeg fikk da jeg lærte å åpne den sperringen er enorm. Å ha det stedet åpent gjør angst omtrent umulig. Det er en langvarig uvane som jeg må være bevisst på, ellers låser jeg automatisk av igjen og oppdager det ikke før angsten kommer.

Pusteøvelser funket ikke for meg i starten da jeg var på mitt verste. Da var jeg rett og slett altfor redd. En redd hjerne driter i logikk. Men da jeg begynte å få roligere perioder kunne jeg øve og dette hjelper virkelig.

Det finnes mange forskjellige måter å gjøre dette på, men her er min favoritt. Man kan si at denne måten å puste på varsler hjernen om at man ikke er i fare likevel og at den kan roe ned. Et menneske i fare puster raskt og overfladisk, ikke dypt og rolig. (Dette stopper ikke panikkanfall; under et panikkanfall har kroppen din allerede gjort et stort "kjemisk utslipp" og de stoffene er der til de er brukt opp, men du forhindre panikkanfall hvis du bruker teknikken på riktig tidspunkt).

Sitt på en stol med beina spredt og plassert på gulvet foran deg. Slapp av i hele kroppen så godt du kan. Tenk at kroppen din skal være åpen, ikke forknytt. Plasser en hånd på magen og pust dypt og rolig inn gjennom nesen. Du kjenner med hånden din at lufta kommer dit den skal. Hold pusten i 3-5 sekunder før du slipper den rolig ut igjen. Utpusten skal vare lengre enn innpusten. Gjenta rolig 3 ganger. Du kan gjerne sukke beroligende mens du puster ut. Ofte kommer det en deilig gjesp etterpå og du kan fortsette med det du holdt på med da du begynte å kjenne angsten komme - kanskje litt mer bevisst på hvor dypt du puster og hvor lange utpust du har.

Mange av de fysiske symptomene på angst skyldes rask, overfladisk pust. Vi får da for mye oksygen, selv om det føles motsatt, som at vi ikke nok luft. Ganske fascinerende!

#angst #panikk #pusteteknikk #selvhjelp #anspent #pust #stress #helse

That anxiety guy

Har du oppdaget hvor fantastisk det er med podcasts? I stedet for å høre på tradisjonell radio hvor du pent bare må ta det som tilfeldigvis er på programmet, kan du søke opp podcasts som handler om akkurat det DU synes er interessant. Jeg bruker en app som heter Player FM, men det finnes mange ulike hvor du kan søke opp, abonnere og høre på podcasts. Det finnes minst én for hvert eneste tenkelige og utenkelige tema her i verden. Du finner garantert noe som passer deg perfekt.

Jeg ønsker å anbefale en podcasts med angst, panikk og agorafobi som tema, som har forandret livet mitt til det bedre.

THAT ANXIETY GUY

Det ligger ikke så mange episoder ute, men de som er der er gull. Dette er en podcast laget av folk som selv har hatt angst- og panikklidelse og som har kommet ut av det. Det er rasjonelle, jordnære og morsomme folk som det er en ren fryd å høre på. Jeg har faktisk kontakt med dem på Facebook og har takket dem personlig for at de sa det jeg trengte å høre slik at det løsnet for meg. Fantastisk fine folk. En som er med i blant (Billy fra Anxiety United) sliter fremdeles med sin angst og det er også interessant å høre på.

Jeg vil spesielt trekke frem episodene hvor de gjennomgår Claire Weekes bok "Hope and help for your nerves" som ble utgitt på 60-tallet, men som er like aktuell også den dag i dag. (Ønsker du å kjøpe selve boken så er den lett tilgjengelig både på Amazon og Ebay til en rimelig pris). Denne boken alene har vært nok til at mange har kommet seg ut av angst og panikk.
Uansett, det var noen setninger som var som små åpenbaringer for meg:

"The patients have no specific problem keeping them ill other than finding their way to recovery. Patients have been made ill and kept ill because of the way they feel because of fear of what will happen next. What's keeping you ill is you."

Du er den eneste grunnen til at du" holder deg syk". Det er harde ord og på feil tidspunkt vil den setningen gjøre folk rasende og såret, men det er alfa og omega at man forstår dette. Dine tanker og påfølgende (frykt)reaksjoner er det som holder deg syk, og det er jo flott, for det kan endres! De sier også at enkelte vil reagere med raseri og si at akkurat de har en spesiell type angst som dette ikke er relevant for, og da er svaret enkelt og greit "Nei, det har du ikke."
Jeg elsker hvor rasjonelt dette er. Nydelig. Når jeg kjenner angsten øke nå så tenker jeg "Nøyaktig så enkelt er det" og da roer det seg umiddelbart. Dette vil nok ikke funke på folk som ikke har slått seg til ro med at det ER en angstlidelse de har, folk som fremdeles leter etter en farlig, fysisk sykdom, men på riktig tidspunkt så MÅ man få beskjed om at man holder seg selv syk. Det høres latterlig enkelt ut, men det betyr ikke at det er enkelt å endre seg. Det krever målbevisst jobbing med egne tanker og reaksjoner, men bare det å høre at man selv sitter med nøkkelen er utrolig viktig.

Sjekk ut podcasten. Kanskje du også får en åpenbaring :)

(Det finnes også en podcast som heter Anxiety guy, men den jeg snakker om heter THAT ANXIETY GUY. Viktig forskjell!)

#podcast #angst #panikk #bok #hjelp #psykologi #kognitivterapi #tips #agorafobi #radio #helse

Mystiske symptomer?

Noe av det som opptar oss som har kraftig angst aller mest er de fysiske symptomene. Det ante jeg ingenting om før det skjedde meg selv. Jeg har hatt generalisert angst av varierende grad siden tenårene, men det er jeg vant til og det er fullstendig overkommelig. Jeg ante ikke at man kunne havne i en tilstand hvor kroppen spyr ut stresshormoner av enhver bagatell og at man kunne fanges i sin egen redsel så til de grader.

Jeg gikk ned i vekt, jeg fikk ikke sove. Sovnet jeg så våknet jeg etter en time og fikk ikke sove før et døgn senere, én time da også. Jeg var rastløs, livredd for å være alene, sikker på at jeg skulle dø. Mat og søvn, som er så viktig, bare funket ikke, rett og slett. Pulsen gikk i hundre, hvilepuls eksisterte ikke, hjertet hoppet rundt i utakt, jeg mistet følelsen i fingrene og jeg slet med å få puste. Dette kan ikke være psykisk, tenkte jeg, og ble reddere og reddere.

Men det ER psykisk. Det jeg ikke forsto var at hjernen ikke alltid kan skille mellom reell og innbilt fare. Tenker du katastrofetanker, bevisst eller mer ubevisst, så skiller den ut stoffer for å gjøre deg sterkere og raskere. Når du da ikke er i en situasjonen hvor du har grunn til å løpe eller slåss kan disse kroppslige endringene forvirre og skremme deg. Hva skjer? Får jeg et hjerteinfarkt? Det er ikke få som ender opp på legevakt eller akutten på grunn av sterke angst- eller panikksymptomer. Det første panikkanfallet er ofte det sterkeste og mange tror at de skal dø. Det sier litt om hvor store krefter som er i sving.

Symptomene som vekker mest frykt er de som har med hjertet og pusten å gjøre. Naturlig nok - hjerte og pust er jo helt grunnleggende for å holde seg i live. Dette med pusten, at man puster for mye/ofte eller hyperventilerer skaper andre symptomer på egenhånd og så har man det gående. Jo reddere du blir, jo mer du kjemper og vil bli kvitt symptomene, jo dårligere blir du. Det er en vanskelig læringsprosess. Det krever mye å lære at symptomene ikke er farlige og hvordan man kan unngå å forsterke dem. Medisiner kan roe symptomene, men du vil fremdeles ha tankefeilene og de angstforsterkende reaksjonene dine med mindre de jobbes målrettet med.

Her er en liste over vanlige symptomer på angst og panikk. Mange vet ikke at symptomene de sliter med skyldes angst. Jeg har selv endt opp med astmaspray og EKG på grunn av kraftige angstsymptomer som vi ikke forsto hva var før panikkanfallene kom. Ganske fascinerende!

Hjertebank, rask puls, ekstra harde slag eller ekstraslag.

Åndenød, vanskeligheter med å få tatt et dypt åndedrag.

Kribling eller nummenhet i ben, armer. Kalde hender og føtter.

Tunnellsyn, synsforstyrrelser.

Diaré og mageproblemer.

En følelse av redsel eller å være overveldet.

Uro, søvnproblemer.

Svimmelhet, skjelving.

Trykk og smerter i brystet .

Konsentrasjonsvansker, "fanget i eget hode".

Munntørrhet, svelgevansker.

Svettetokter.

Alle disse og flere til er naturlige reaksjoner på adrenalin og en kropp i alarmberedskap, og er ikke farlige. Det er slitsomt og jævlig, men det er ikke farlig og det vil gå over så snart du slutter å skremme deg selv. Det er her kognitiv terapi kan hjelpe. Du lærer å gjenkjenne, fange og redigere dine egne tanker og med tid og øvelse endres også dine reaksjoner. Hardt arbeid, men det lønner seg virkelig!

#helse #symptomer #angst #panikk #helseangst #kognitivterapi #psykisk #psykologi

Stop panic and anxiety (app)

Jeg ønsker å anbefale en app som var til stor nytte for meg da det sto på som verst.

Etter mitt første panikkanfall (som var ekstremt intenst) havnet jeg i en tilstand hvor jeg var "aktivert" døgnet rundt, fikk panikkanfall omtrent hver eneste dag (også i søvne!) og hadde voldsom angst 24/7. Denne appen er helt nydelig. Jeg personlig har benyttet meg aller mest av lydfilene som ligger der. De har f.eks et lydspor som heter "Assistance" som går ut på at du får klar og myndig beskjed om at du er trygg, at det du ser for deg ikke kommer til å skje, at dette er en naturlig reaksjon på stress og angst som vil gå over av seg selv og at ingen dør av panikkanfall. Denne er perfekt når man er på et nivå med høy angst eller under et panikkanfall. De har dessuten et lydspor som heter "Mindful grounding" som også passer bra for de med traumer og flashbacks. Målet er å få deg ut av dine egne tanker, inn i virkeligheten - og ikke minst inn i nåtiden. 

Ellers kan jeg nevne "50 tools for panic and anxiety" og "Rational thinking improvement" som noen av de aller beste lydfilene. Appen inneholder også artikler man kan lese, en innføring i mindfulness, pusteteknikker, meditasjon med og uten musikk og en kognitiv dagbok. Jeg bør også nevne at siden alt foregår på engelsk er det en fordel at du er relativt god i engelsk for å få full nytte av denne. Layout'en er "litt 1970", men det er jo ikke så viktig når man finner noe som funker som det skal. Anbefales på det varmeste.

#panikkanfall #app #hjelp #angst #kognitivterapi #psykologi #traumer #stress #meditasjon #tips #mindfulness #helse

Trange rom og åpne plasser

Tittel: Trange rom og åpne plasser

Forfatter: Torkil Berge og Arne Repål

En virkelig flott bok som dekker det aller meste av det man kan lure på når det gjelder angst. Her beskrives ulike former for angstlidelser, fobier og panikk. Man får gode råd til mestring og selvhjelp, informasjon om ulike medikamenter eller behandlingsmetoder som kan være aktuelle, samt tips om andre bøker og nettsider som er relevante. Forfatterne er begge spesialister i klinisk psykologi. Boken er informativ og relativt lettlest. Et kjempebra utgangspunkt for en som ønsker å forstå sin egen angst - hvilket er alfa og omega om man noensinne skal komme seg videre. De samme forfatterne har forresten også skrevet boken "Lykketyvene" som kan være nyttig dersom du sliter med depresjoner. Terningkast 6.

Boken kom ut i 2012 og er lett tilgjengelig på de fleste bokhandler og biblioteker.

#bok #psykologi #selvhjelp #tips #angst #fobi #panikk #depresjoner

 

Angst og panikk - første innlegg

Kanskje fant du denne siden fordi du sliter med angst eller panikk - eller kanskje havnet du bare innom her rent tilfeldig. Velkommen uansett. Dette er det aller første innlegget på en splitter ny blogg som omhandler angst og panikk spesielt - og litt psykisk helse generelt. Her vil det komme gode råd og tips, relevante nyheter og forskning, personlige historier og brukertester av apper, nettsider eller behandlingsprogrammer som kan hjelpe.

Det finnes mange fordommer og myter når det gjelder angst og andre psykiske lidelser. Jeg personlig ante ikke at det kunne føles så ekstremt kraftig og forferdelig før jeg selv fikk oppleve det. Nettopp derfor ønsker jeg å få informere litt og forhåpentligvis få åpnet noen øyne når det gjelder hva mennesker med angst sliter med. 

Håper at dette kan bli en side som kan hjelpe andre. Send gjerne inn spørsmål, kommentarer eller ønsker med tanke på hva jeg bør ta opp. 

 

#angst #panikk #panikkanfall #psykiskhelse #selvhjelp

Les mer i arkivet » September 2017 » August 2017
hits