Gi hjernen beskjed om at du er trygg

Etter å ha opplevd mye kjipt så har jeg, uten å være klar over det selv, gått rundt som en anstrengt stressklump cirka halve livet. Jeg har spent kroppen og vært i beredskap. Lenge. Da jeg begynte å få panikkanfall og lærte mer og mer om angstlidelser har jeg oppdaget at jeg både puster feil og at jeg har stengt helt av for den dype, beroligende pusten. Altså rent fysisk. Og aha-opplevelsen jeg fikk da jeg lærte å åpne den sperringen er enorm. Å ha det stedet åpent gjør angst omtrent umulig. Det er en langvarig uvane som jeg må være bevisst på, ellers låser jeg automatisk av igjen og oppdager det ikke før angsten kommer.

Pusteøvelser funket ikke for meg i starten da jeg var på mitt verste. Da var jeg rett og slett altfor redd. En redd hjerne driter i logikk. Men da jeg begynte å få roligere perioder kunne jeg øve og dette hjelper virkelig.

Det finnes mange forskjellige måter å gjøre dette på, men her er min favoritt. Man kan si at denne måten å puste på varsler hjernen om at man ikke er i fare likevel og at den kan roe ned. Et menneske i fare puster raskt og overfladisk, ikke dypt og rolig. (Dette stopper ikke panikkanfall; under et panikkanfall har kroppen din allerede gjort et stort "kjemisk utslipp" og de stoffene er der til de er brukt opp, men du forhindre panikkanfall hvis du bruker teknikken på riktig tidspunkt).

Sitt på en stol med beina spredt og plassert på gulvet foran deg. Slapp av i hele kroppen så godt du kan. Tenk at kroppen din skal være åpen, ikke forknytt. Plasser en hånd på magen og pust dypt og rolig inn gjennom nesen. Du kjenner med hånden din at lufta kommer dit den skal. Hold pusten i 3-5 sekunder før du slipper den rolig ut igjen. Utpusten skal vare lengre enn innpusten. Gjenta rolig 3 ganger. Du kan gjerne sukke beroligende mens du puster ut. Ofte kommer det en deilig gjesp etterpå og du kan fortsette med det du holdt på med da du begynte å kjenne angsten komme - kanskje litt mer bevisst på hvor dypt du puster og hvor lange utpust du har.

Mange av de fysiske symptomene på angst skyldes rask, overfladisk pust. Vi får da for mye oksygen, selv om det føles motsatt, som at vi ikke nok luft. Ganske fascinerende!

#angst #panikk #pusteteknikk #selvhjelp #anspent #pust #stress #helse

2 kommentarer

Lillian mariendal

05.09.2017 kl.22:54

Bra skrevet.

panikka

07.09.2017 kl.23:45

Takker ☺️

Skriv en ny kommentar

panikka

panikka

35, Sandefjord

Kategorier

Arkiv

hits